Hilversum wordt de mediastad van Nederland genoemd vanwege een combinatie van historische, geografische en infrastructurele factoren die het centrum van de Nederlandse media-industrie hebben gevormd.
Hieronder leg ik uit waarom Hilversum deze titel verdient:
In 1920 werden de eerste radio-uitzendingen in Nederland uitgezonden vanuit Hilversum door de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF).
De AVRO, een van de eerste omroepen, vestigde zich in Hilversum in de jaren 1920. Al snel volgden andere omroepen.
Vanaf de jaren ’50 begon de televisie-uitzending in Nederland, en Hilversum werd het logische centrum vanwege de reeds aanwezige infrastructuur.
Hilversum was dus het beginpunt van de Nederlandse radio én televisie.
Het Mediapark Hilversum huisvest de grootste mediabedrijven van Nederland, waaronder:
NPO (Nederlandse Publieke Omroep)
NOS, BNNVARA, AVROTROS, KRO-NCRV
RTL Nederland (deels)
NEP, United, en vele productiemaatschappijen
Grote tv-programma’s zoals Nieuwsuur, Opsporing Verzocht, DWDD (vroeger), en vele talkshows worden hier geproduceerd of uitgezonden.
Je kunt het Mediapark ook bezoeken — het is een toeristische plek met o.a. het Beeld & Geluid museum.
Hilversum ligt precies tussen Amsterdam en Utrecht, waardoor het goed bereikbaar is voor mediaprofessionals.
Het heeft uitstekende treinverbindingen en uitvalswegen, wat het makkelijk maakt voor dagelijkse productie.
In Hilversum vind je:
Grote opname- en televisiestudio’s
Postproductiebedrijven
Radiozenders
Opleidingen in media en communicatie
Hierdoor is er een enorme media-infrastructuur ontstaan: van technici en redacties tot camera- en lichtspecialisten.
Veel mensen die in de media werken wonen ook in Hilversum of omliggende dorpen in ’t Gooi (zoals Bussum, Laren, Blaricum).
Dat versterkt het beeld van Hilversum als een echte “mediagemeente”.
Hilversum is de mediastad van Nederland omdat:
De eerste radio- en tv-uitzendingen hier begonnen.
Het Mediapark hét centrum is van publieke en commerciële omroepen.
De stad perfect ligt tussen Amsterdam en Utrecht.
Er een ecosysteem is ontstaan van studio’s, talent, en productiebedrijven.
De regio aantrekkelijk is om te wonen en werken voor mediafiguren.